vineri, 1 iulie 2016

Întâmplări din paradisul de la capătul lumii







Nu-mi place deloc sentimentul de acasă, de familiar atunci când călătoresc. 
Este ca și cum aș știi că la plecarea din acel loc, o parte din sufletul meu rămâne acolo. Cred că este chiar acea senzație de deja-vu sau deja-fu (varianta oltenească de perfect simplu). Da, da...simplu așa a început totul.


"Am trăit acest sentiment acum ceva vreme în urmă când am ajuns pe o insulă din sudul Thailandei... (era pe la apus, iar soarele se zbătea în oglinda apei, palmierii aplecați, parcă vroiau să sărute marea). Ochii parcă mi se umpluseră de bucurie nemărginită, sufletul se hrănea cu pofta de viață cu care ochii mei se înfruptau (...) minute în șir am stat pierdut în acel paradis...mi se tăiase răsuflarea..."


(...) Erau fix 10 minute trecute de 10 dimineața și ochii erau încă împăienjeniți după un zbor de peste 14 h cu scurtă escală la ruși, în Moscova...eram încă buimăcit, la peste 8.000 de km de casă...




Un oltean buimăcit de dimineață la Kremlin



Moscova- vreme de plajă - covor alb și -8C 



Trecusem prin mai multe fuse orare, prin mai multe anotimpuri: București- ploaie, băltoace, vânt, vreo +7 C, Moscova iarnă geroasă cu vreo -8 C, ca mai apoi la Bangkok îmi venea să rup hainele de pe mine: vreo 34 C, 90% umiditate.


Mi-am rupt puțin gâtul prin aeroport după palmierii și păsările exotice din interior (...) Suvarnabumi e unul dintre aeroporturile cu cel mai futurist design într-o combinație inedită și foarte reușită cu specificul arhitectonic tradițional asiatic de tip pagodă.
Din aeroport, hop în taxi care este cel mai recomandat mijloc de transport pentru turiștii care vin pentru prima dată in Bangkok, fiind ieftin cam vreo 1,6 lei/km. Dacă ai noroc să găsești un șofer care rupe și niște engleza...e perfect...ajungi sigur la destinație...după ce te mai învârți 10-15 km în plus.



Exact ca în reclamă: "Don t worry, there s no sugar" !!!

Paradoxal, cred că dilema călătorului care se hotărăște în Thailanda este să aleagă un plan de vacanță, de explorat: plaje exotice, situri istorice cu temple, rezervații protejate, distracția din Phuket, jungla urbană din Bangkok sau un resort izolat pe o insuliță și să stea acolo la fotosinteză toată ziua cu cocktail-uri la botul calului...


Primul impact în Thailanda fu în Bangkok 


Bangkok-ul este o metropolă gigant, mamut, în continuă expansiune și înghite tot ce-i stă în cale...formând o junglă urbană cu păduri de zgârie-nori, case vechi dărăpănate, de zone de tip shanty-towns,  autostrăzi suspendate, milioane de mașini, sute de temple și lăcașuri de cult, puține spații verzi  și milioane, milioane de oameni...vreo 15 (oficial), însă după multe estimări cifra ar ajunge undeva pe la 19 milioane de suflete.

Două dintre cele 19 milioane de suflete din Bangkok: Fusei aici Făcui asta - am zis toți 3 la unison.





Bangkok a fost declarat 3 ani la rând cel mai vizitat oraș din lume, depășind metropolele europene și nord-americane. 
Anul trecut (2015) s-a clasat pe locul II, după Londra cu 18,24 mil. turiști, (conform Master Card Global Destinations Cities Index).
Țara zâmbetelor este țara din Asia Sud-Est cu cele mai mari rate de imigranți veniți în principal din țările învecinate (Myanmar, Laos, Cambodia, Vietnam, etc), dar și mulți europeni atrași de mirajul THAI.


Traviator  
 Location: Bangkok, Thailand



Timp de câteva zile am savurat doza de Bangkok, m-am conectat la freamătul metropolei asiatice în care se intersectează turiști de pe toate continentele locuite, cu numeroase temple budiste, cu păduri de zgârie-nori care au mai toate pe acoperiș câte o piscină, un rooftop bar.
Mi s-a părut foarte mișto să stau la piscină pe acoperiș la etajul 16, să savurezi un ice coffee așeaa ca și cum "nothing else matters" cu panorama metropolei, iar mai apoi, să te arunci...nu de la etaj, ci direct în piscina de pe acoperiș).


             Dimineața pe răcoare, pe acoperiș, undeva pe la etajul 16


Prin Bangkok la un ice coffe cu aromă de jemanfiș.
 Location: Pe acoperiș 


Bangkok trebuie experimentat, cu toate ale lui, e de văzut, e de degustat...


Cana oltenească - o cană care cere să fie plimbată prin lume. PS: i-am promis că o sa mai ajungă în Thailanda



Însă, ce mi-a plăcut mai interesant la Bangkok este faptul că găsești foarte multe conexiuni spre insule, in alte tari din Asia și chiar spre Australia, iar asta mi-a încolțit ceva în minte...
Din Bangkok, mijlocul optim de transport este avionul care este rapid și ieftin. Nu aș recomanda călătoriile cu mașina/autobuzul pe distanțe mai mare, traficul e prost și o distanță de 90 km o faci și în vreo 3 h.
Zis și făcut: am luat o companie aeriană thailandeză, la un preț de bogdaproste (33 euro cu bagaj de cală inclus, dus-întors, cu toate că parcă mi-aș fi luat bilet doar de dus în paradis...), servicii foarte mișto și am ajuns în regiunea Krabi, în sudul Thailandei, undeva în Marea Andaman.
Am înțeles că regiunea s-a dezvoltat puternic în ultimii ani, de când au modernizat infrastructura aeroportului și câteva drumuri. (dovada că turismul nu se face doar cu frumusețile naturii).


Traviator. Regiunea Krabi, Thailanda


Așezarea geografică a orășelului este cel puțin interesantă,  acesta fiind situat la gura de vărsare a fluviului Krabi în Marea Andaman, fiind înconjurat de vaste păduri de mangrove. 
Dată fiind diversitatea peisagistică și a importanței biodiverstății, această zonă a fost inclusă în rețeaua de zone umede de importanță internațională Ramsar.

În apropiere de malul râului, pe o stradă zărești o piață întinsă tarabe de mâncare,  fiecare câte un master chef sau chef-a care îți trântea mâncarea în maxim 5 minute în farfurie, clătite la metru, sucuri naturale, smoothies din mango, papaya, kiwi,  nuci de cocos ...deci oferta bună și multăă.

Majoritatea clienților sunt turiști, așa că țin deschis până la 22:30-23:00.

    Șefele la cuțite din Krabi - în cadrul operațiunii scoici prăjite


Puțin ciudată mi s-a părut combinația lor dintre zahărul din nucă de cocos, chili și oul de la găinile thailandeze, cu alură de struț african. În rest, m-am prins că dacă nu vrei picant, trebuie să spui  NO, NO, NO SPICY, nu prea merge cu a little spicy, îți ia gura foc, scoți fum pe nări ca un dragon și ochii-ți varsă lacrimi...de crocodil.


   "A lităl spaisi, mistell".   Hai Kopunka ! (pentru cunoscători)

Fraților, nu vă spui eu mare lucru, dar trebuie sa negociați ca lumea, la sânge cu ei, altfel costurile vacanței voastre se pot dubla, să nu exagerez...chiar tripla ! (adică nu sunt prețuri bătute în cui)

Însă nu negociați cu cei de a oficiul de imigranți, mai ales când ești ultimul pasager care trebuie îmbarcat în avion, iar un agent special aleargă alături de tine prin ditamai aeroportul să te ducă la aeronava. (mea culpa, însă pentru altă dată vine și tele-nuvelă).


"Era într-o dimineață însorită de început de martie (vreo 25 C la ora 08:00) în orașul Krabi, pe malul râului, la una dintre cafenele deschise, savurând un espresso cu o aromă extrem de rafinată, un fresh din mango...iar papilele mele gustative erau deja în preludiu (...) Așteptând barca care ducea spre renumita plaja Railay, acesta a fost momentul în care eul călător a ieșit la suprafață, ochii îmi licăreau de bucurie, simțeam niște fluturi în stomac, iar călcâiele îmi scăpărau de nerăbdare și din acel moment adevărata aventura în Țara Zâmbetelor tocmai începea..." Simțurile s-au activat instantaneu, m-am simțit copleșit de trăirea momentului în sine, iar apoi m-am lăsat purtat de barcă printre pădurile de mangrove...până spre paradis...

 Spre paradisul  meu


Faimoasa plajă Railay (Rai Leh) se găsește aici, la nici 20 km de orașul Krabi, situat la gura de vărsare a râului omonim. Accesul pe plajă se face doar cu barca, deoarece plaja este situată pe o mică peninsulă.
Vegetație exotică, vaste păduri de mangrove, o zona muntoasă cu peisajul tipic munților Asiei de Sud si Sud Est, gâtuiți, în formă de ciupercă, aspect dat de modul în care au fost supuși eroziunii.
De la eroziune și furat de peisaj, am căzut pe spate...

Sunt campion la înot, la stilul hey_rupist târâș_pe_coate...doar în Thailanda

După Rai Leh (Railay), primul loc din Thailanda care mi-a hrănit eul călător, nu aveam speranță că mi se va întâmpla într-un timp atât de scurt aceeași trăire...
Undeva mai în sud, s-a întâmplat să-mi iasă din nou paradisul în cale, în care sigur am să mă întorc...



PARADISUL  -  partea doua...



TO BE CONTINUED...


“Articol înscris în concursul Thailanda, Te Iubesc! organizat de KLM România, în colaborare cu Tedoo.ro și T.A.T. Balkans

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu